Gamla webbplatser som inte blivit moderniserade för att hantera mobila besökare kommer få det svårt efter 21 april.
I går, torsdagen den 26 februari, gick Google ut med följande information:
”Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”
Takaki Makino, Chaesang Jung, and Doantam Phan
(Källa: http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html)
Översatt:
“Med start 21 april kommer vi att expandera vår användning av mobilvänlighet som en rankingsignal. Denna förändring kommer påverka mobila sökningar på alla språk över hela världen och kommer ha en betydande effekt på våra sökresultat. Det betyder att användare kommer att ha lättare att hitta relevanta, högkvalitativa resultat för deras enheter.”
Jag har tidigare skrivit ett inlägg om att Google märkt upp mobilvänliga resultat, Har du en mobilvänlig webbplats, grattis!. Det var en liten morot från Googles sida, resultatet av den var tydligen för dåligt så nu går Google ut med en piska av det mer läskiga slaget.
”Men detta påverkar ju bara de som söker via mobilen”
Vet att många tänker så just nu, är du en av dem? De flesta kunder jag jobbar med har under 2014 och början av 2015 fått se perioder då mobila användare är fler än de som använder desktop. En stark trend som pågått några år och hos många redan nått brytpunkten. Köpen och avsluten sker fortfarande främst från en vanlig dator. Däremot börjar fler och fler köp i mobilen, av naturliga skäl. Själv har jag en anslagstavla på pinterest som heter ”saker att köpa” där jag lägger upp saker från mobil och dator när jag hittar något jag vill ha. Den funkar även bra som önskelista för när släkten undrar vad man önskar sig.
2015 – året då de mobila köpen exploderar?
Detta känns just nu som den stora frågan. Jag vet att det finns en hel del aktörer som jobbar på att lösa bökigheten med de mobila köpflödena och samtidigt ge oss tillräcklig säkerhet. Jag har även jobbat med två personer som gick och blev utvecklare hos just en sådan aktör.
Jag avslutar helt enkelt med att sticka ut hakan och påstår att 2015 blir året då mobilen blir den viktigaste källan till att göra affärer över Internet. Må det vara enkel leadsgenerering eller faktiska köp i webbshopen. Om du inte har en mobilanpassad lösning kommer du att ha förlorat mer än 50% av affärerna redan på förhand.
”Detta är en artikel från seo.se”